De tweede coronagolf: hoe behoud je je klanten?

Het RIVM meldt dat Nederland in de tweede coronagolf is beland: het aantal besmettingen loopt rap op en verscherpte maatregelen zijn sinds 29 september 18 uur van kracht. Er geldt sindsdien een registratieplicht voor de contactberoepen. Op 30 september werden er aanvullende maatregelen afgekondigd door het kabinet op verzoek van de Tweede Kamer. Er geldt een dringend advies voor het hele land om een mondkapje te dragen in publieke binnenruimtes. De exacte invulling wordt vanavond bekendgemaakt. Wat kun je doen om je klanten een veilig gevoel te geven?

Voorzichtiger
Met het snelgroeiende aantal besmettingen merk je misschien wel dat mensen weer wat voorzichtiger worden. Ze houden weer wat meer afstand, zoeken andere mensen niet of minder op en stellen dat winkelbezoekje even uit. Sommige mensen zijn misschien zelfs een beetje angstig voor wat er staat te gebeuren of om ziek te worden. Maar hoe moet dat nu? Want jij wilt graag werken, je klanten behouden en geld verdienen. Gelukkig is er voor ondernemers nog een financieel steunpakket tot juli 2021, maar deze wordt wel gefaseerd afgebouwd.

Wees creatief
Gebruik je eigen creativiteit! Bedenk slimme manieren om je klanten een veilig gevoel te geven en om geld te verdienen. Wij weten dat salons die zeer veilig werken nieuwe klanten hebben gekregen. Maar er is meer wat je kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan het geven van webinars over leuke opsteektechnieken voor het haar of inspireer je collega’s met een techniek die jij je helemaal eigen hebt gemaakt. Of stel leuke pakketjes samen voor je klanten waarmee ze thuis hun haar kunnen verzorgen. Zolang het veilig is, is niets te gek! Heb jij een superleuk idee waarmee je collega’s wilt inspireren en helpen? Mail het ons via info@fnvmooi.nl zodat wij er een MOOI bericht over kunnen maken!

Tips van FNV MOOI
FNV MOOI geeft je een aantal tips om jouw klanten het vertrouwen te geven dat je veilig werkt en dat ze bij jou in goede handen zijn. Check voor alle protocollen, adviezen en handige downloads de website: https://fnvmooi.nl/corona-veilige-werkplek/index.php.

  1. Communiceer dat je veilig werkt volgens het protocol van jouw branche en dat je de RIVM-richtlijnen volgt. Stuur bijvoorbeeld een mailing naar je adressenbestand, schrijf een bericht voor social media en/of op je website. Heb je alleen een telefoonnummer en geen e-mailadres? Bel je klant dan om het e-mailadres op te vragen.
  2. Leg uit dat klanten alleen welkom zijn op afspraak. Leg uit hoe klanten een afspraak kunnen maken (mail, afsprakensysteem, telefoon) en dat er een korte intake volgt bij het maken van de afspraak.

    Intake
    :
    – Heeft u last van neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°) of koorts?
    Is het antwoord ‘ja’, maak een nieuwe afspraak.
    Is het antwoord ‘nee’, ga verder naar de volgende vraag.
    – Heeft iemand in uw huishouden koorts (vanaf 38 C°) en/of benauwdheidsklachten?
    Is het antwoord ‘ja’, maak een nieuwe afspraak.
    Is het antwoord ‘nee’, dan bent u van harte welkom op uw afspraak.
  3. Komt de klant naar jou toe, informeer haar dan dat hij/zij aan moet bellen en niet zomaar binnen kan lopen. Bezoek jij je klanten thuis? Download de Checklist voor de ambulante kapper hier: https://fnvmooi.nl/corona-veilige-werkplek/toolkit.php.
  4. Plak de lijst met regels tegen de binnenkant van het raam, zodat je klant deze buiten kan lezen. Kijk in de Checklist zzp’er voor de regels: https://fnvmooi.nl/corona-veilige-werkplek/toolkit.php. Je kunt de lijst eventueel ook printen en aan je klant (mee)geven.
  5. Neem opnieuw de intake af bij je klant aan de deur, voordat hij/zij binnenkomt. Doe ook de verplichte registratie. Download hier het intake- en registratieformulier: https://fnvmooi.nl/coronavirus/corona-update-aangescherpte-maatregelen-en-registratieplicht-contactberoepen/. Vernietig deze gegevens 3 weken nadat je klant de salon/jouw werkplek heeft bezocht.
  6. Zorg voor voldoende:
  • Zeep in pompflesjes
  • Papieren of schone handdoeken
  • Papieren tissues/zakdoekjes: pakketjes per klant
  • Wc-papier: pakketjes per klant
  • Desinfecterende handgel (alcohol 70-80%)
  • Desinfecterende schoonmaakmiddelen (alcohol 70-80%)
  • Handcrème in pompflesjes
  • Wegwerpkapmantels of voldoende schone mantels
  • Papieren koffie/thee bekers
  • Mondkapjes voor jezelf en je klanten (niet verplicht, maar wel geadviseerd door FNV MOOI!)
  • Handschoenen
  • Afvalzakken
  • Afvalemmers
  1. Hang illustraties op voor het wassen van handen en het op- en afdoen van een mondkapje. De illustraties download je hier: https://fnvmooi.nl/corona-veilige-werkplek/infographics.php. Laat zelf ook zien dat je regelmatig je handen wast, dat je hygiënisch werkt en de RIVM-richtlijnen serieus neemt. Laat ook zien dat je deurknoppen, behandelstoel(en), materialen en de werkplek tussen de klanten door schoonmaakt.
  2. Controleer de ventilatie in de salon. Zet tussen de klanten door ramen en deuren open. We snappen dat het kouder wordt en je graag een aangename temperatuur wilt op je werkplek, maar neem geen risico’s en lucht je werkplek regelmatig.
  3. Bereken de Corona-toeslag per klant, voor: mondkapje, papieren bekers, wc-papier pakketje, desinfecterende handgel, papieren handdoeken en papieren tissues. Verplicht de klant deze persoonlijke beschermingsmaatregelen bij je af te nemen tegen een Corona-toeslag.
  4. Geef een looprichting aan in de salon. Gebruik bijvoorbeeld tape om de looproute aan te geven naar de balie/afrekenruimte, de behandelplek(ken), het toilet, de wastafel en andere plekken waar klanten komen. Denk ook aan een route terug, zodat je klant geen tegenliggers heeft. Zet bijvoorbeeld een kruis op de grond waar een behandelstoel mag staan.

Werk je als ambulante kapper en ga je naar de klanten thuis? Download hier de Checklist voor de ambulante kapper: https://fnvmooi.nl/corona-veilige-werkplek/toolkit.php.

  • Vraag
    aan FNV MOOI?

    • Bel 030 - 23 14 221
    • Stel je vraag per e-mail
  • Word lid
    van FNV MOOI

    • Hulp & advies
    • Kortingen op producten
    • Antwoorden op al je vragen
    Klik hier