Stress

Wat is stress?
Stress is een psychische spanning, die zich kan uiten in psychische en lichamelijke reacties. Voorbeelden van psychische reacties zijn lusteloosheid, piekeren, somberheid, angst en snel geprikkeld zijn. Voorbeelden van lichamelijke reacties zijn zweten, hartkloppingen, trillen en hoofdpijn. Stress op zichzelf is niet slecht. Ieder mens heeft een beetje spanning en uitdaging nodig. Je krijgt pas echt last van stress als de spanning te hoog of juist te laag is. Het klinkt gek maar stress kan dus ook ontstaan als je je verveelt, niets te doen hebt en geen enkele uitdaging hebt.

Hoe ontstaat stress?
Stress kan door het werk ontstaan, maar ook door problemen die je thuis hebt. Maar het kan ook een combinatie zijn. Dan worden de spanningen thuis en op je werk je te veel.

    Stress in het kappersvak kan allerlei oorzaken hebben, zoals:

  • een conflict met je baas of met collega’s
  • als je je geïntimideerd voelt of gepest wordt door je baas of door collega’s
  • onvoldoende waardering van je baas en van collega’s
  • onvoldoende begrip van je baas en van collega’s voor de problemen die je thuis hebt (bijv. met een ziek kind of een scheiding)
  •  vervelende en intimiderende klanten
  • teveel opgejaagd worden in je werk, teveel overwerk en te weinig kunnen uitrusten en pauzeren

Wat moet je doen als je last hebt van stress?
Probeer te praten met collega’s of met je baas over wat je dwars zit. Als dat niet kan (bijvoorbeeld omdat je ruzie hebt binnen de kapsalon) of als dat gesprek niets oplevert, probeer dan met vrienden te praten.
Maak zo nodig een afspraak met de bedrijfsarts van de arbodienst of met je huisarts. Je mag altijd een afspraak maken met de bedrijfsarts als je klachten hebt waarvan je het vermoeden hebt dat ze met je werk te maken hebt. Er zijn geen kosten aan verbonden en je hoeft je werkgever er niet van op de hoogte te stellen.
Vraag advies aan de bedrijfsarts of huisarts over wat je het beste kunt doen.
Maar kijk ook of je wat kunt met onderstaande adviezen:

  • Doe rustig aan.
  • Zorg voor een vaste structuur van je dagen, zowel op het werk als in je vrije tijd (ook in het weekend).
  • Zorg dat je leuke dingen plant en uitvoert.
  • Stel je ambities wat lager. Doe wat je kunt en laat even schieten wat je niet meer kan.
  • Pieker je veel, maak daar dan ruimte voor op een bepaald punt van de dag of in de week. Maar beperk dat tot niet meer dan een uur. Als je er toch niet uitkomt, vraag dan raad aan een collega of iemand anders die je vertrouwt.
  • Doe dingen die je zelfvertrouwen geven.
  • Begin met de kleinste problemen aan te pakken.

Wat kun je zelf doen om stress te voorkomen?

  • Aarzel niet om hulp of raad te vragen. Ook je collega’s en je werkgever hebben er baat bij dat jij goed en prettig werkt.
  • Probeer belastende taken af te wisselen met makkelijker werk. Bespreek dat in het teamoverleg.
    Let op DERK! Doe Eerst de RotKlussen! Dan valt de dag verder reuze mee!
  • Praat mee over rustmomenten in het werk. Bespreek het werk eens in het teamoverleg. Wat vinden jullie saai? Wat vinden jullie juist een uitdaging? Wat zijn makkelijke taken of klusjes die nuttig zijn en waarmee je toch even geen werkdruk hebt? Zijn daar afspraken over te maken?
  • Beperk je overwerk en regel compensatie.
  • Bespreek werkdruk in het werkoverleg:
  • Wat kun je bedenken om de werkdruk te verminderen en de werkplanning te verbeteren?
  • Wat kun je regelen om slimmer te werken?
  • Hoe kunnen we samen een balans vinden tussen wat plezier geeft en wat stress.

Wat moet de werkgever doen om stress te voorkomen?
De werkgever heeft de verplichting om gezondheidsklachten als gevolg van het werk zoveel mogelijk te voorkomen. Om overmatige werkdruk en stress te voorkomen, zijn de volgende punten van belang:

  • Er hoort regelmatig werkoverleg te zijn met alle collega’s. En dat werkoverleg gaat dan niet alleen maar over de dagelijkse werkzaamheden, maar ook over de werksfeer, wat gedaan kan worden om het werk gezond en leuk te houden, e.d.
  • Het is normaal dat een werkgever zo nu en dan een functioneringsgesprek met je voert. Daarin kun je elkaar vertellen wat er goed gaat en wat beter kan. Dat betekent dat niet alleen je leidinggevende vertelt wat hij of zij van je vindt, maar dat jij ook kunt zeggen wat je dwars zit en wat volgens jou beter zou moeten en kunnen.
  • Je werkgever moet alles in het werk stellen om ongewenst gedrag van klanten en collega’s te voorkomen. Ongewenste intimiteiten (in woord en gedrag) en pesten zijn te allen tijde taboe! Je werkgever mag dat zelf natuurlijk ook niet, maar hij moet ook onmiddellijk optreden als hij merkt dat klanten of collega’s zich daaraan schuldig maken of als je dat bij hem aankaart. Als je vragen en problemen hebt, neem dan contact op met je bedrijfsarts, huisarts of vraag om advies bij je vakbond.

Checklist werkdruk Healthy Hairdresser

  • Vraag
    aan FNV MOOI?

    • Bel 030 - 23 14 221
    • Stel je vraag per e-mail
  • Word lid
    van FNV MOOI

    • Hulp & advies
    • Kortingen op producten
    • Antwoorden op al je vragen
    Klik hier