Saida Kouwenhoven van ANROSA Nagelsalon & Opleidingen geeft in de nieuwste editie van MOOI Lijfstijl handige tips op het gebied van nagelen en ondernemen als nagelstylist. In onderstaand artikel geeft Saida je nog wat extra tips! Lees snel verder.
 Tip 1: goede basisopleiding
Zorg altijd voor een goede basisopleiding voor hetgeen je uitoefent met nagels. Tijdens de basisopleiding krijg je theorie, waarin ook de meest voorkomende nagelziekten worden besproken. Daarnaast komen er zaken zoals productkennis, prep en materiaalkennis (wat gebruik je voor welke (be)handeling) aan bod. Natuurlijk moet je veel oefenen, zodat je flink wat vlieguren maakt en ervaart waar je allemaal tegenaan kunt lopen.
Tip 2: social media
Zorg dat je zichtbaar bent op social media. Maak een bedrijfspagina aan op Facebook en Instagram en laat hier je werk zien. Of wees zichtbaar als werknemer en presenteer je werk. Mijn advies: post in ieder geval één keer per dag.
Tip 3: portfolio
Maak een portfolio van je werk. Zoek modellen en maak mooie foto’s van je sets. Je kunt ook op jezelf oefenen en daar foto’s van maken.
Tip 4: mooie foto’s
Hoe maak je mooie foto’s? Zorg in ieder geval voor een daglichtlamp. Speel met het licht en met goede handposities. Je leert dan vanzelf wat jij mooie posities vindt en je creëert je eigen ‘signature look’.
Tip 5: volg trainingen
Houd je kennis up-to-date met het volgen van trainingen en workshops. We kunnen altijd bij leren en van elkaar leren!
Tip 6: collega-stylisten
Als zzp’er hebben we een eenzaam beroep, waarbij we onze collega’s zelden zien. Als werknemer is dat minder het geval. Maak in je wijk of gemeente contact met je collega-stylisten. Het is heel fijn om eens lekker te sparren, ideeën uit te wisselen, samen een beurs te bezoeken en elkaar te kunnen helpen door bijvoorbeeld klanten over te nemen bij ziekte of vakantie.
Tip 7: klantenwerving
Hoe kom je aan je klanten als zzp’er maar ook als werknemer? Meestal gaat dit via mond-tot-mondreclame. Als zzp’er kun je je bijvoorbeeld ook aanmelden op een boekingssite, waar klanten online een behandeling kunnen boeken. Hier zijn vaak wel kosten aan verbonden.
Tip 8: productcontrole
Dit is voor mij een van de belangrijkste tips: zorg voor productcontrole! De behandeling die jij uitvoert valt of staat met de juiste controle over ál je producten. Met productcontrole kun je veel problemen voorkomen, zoals allergieën bij jezelf of je klant, merkwisselingen omdat je product niet fijn werkt, lifting etc.
Veel succes!