Achtergrondinformatie protocollen uiterlijke verzorging

FNV MOOI krijgt op dit moment veel vragen over de protocollen m.b.t. hygiënisch en veilig werken in Coronatijd. Hierbij vind je alvast extra informatie. De volledige uitleg kunnen wij je pas geven zodra het protocol voor jouw beroep volledig is en is goedgekeurd door de overheid. Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Stuur dan een e-mail naar info@fnvmooi.nl of bel tussen 9 en 15 uur met 030 – 23 14 221.

Doel protocol
De hele wereld kampt met het nieuwe coronavirus COVID-19. Daar kan niemand helaas iets aan veranderen. Waar we met z’n allen wél wat aan kunnen doen, is ervoor zorgen dat we onze omgeving en onszelf beschermen. Sterker nog, werkgevers zijn wettelijk verplicht voor hun werknemers een veilige werkplek te creëren en zij zullen dit, net als zzp’ers, ook moeten doen voor hun klanten. Zij kunnen namelijk aansprakelijk gesteld worden als zij de hygiëne en veiligheid niet goed geregeld hebben en als er daardoor schade ontstaat, in dit geval aan personen. Dit gold ook al buiten Coronatijd als een wettelijke verplichting.

De overheid (EZK) heeft na een verwarrende start dan ook besloten dat de werkgeversorganisaties hier in eerste instantie verantwoordelijk voor zijn. Maar FNV MOOI kijkt natuurlijk kritisch mee en houdt in de gaten of het goed gaat en geeft adviezen net zoals zij dat altijd al deden bij ARBO-maatregelen. FNV MOOI wijst werkgevers er dus ook op dat deze maatregelen in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) opgenomen moeten worden. Deze wettelijke verplichting geldt namelijk voor alle gevaren waar je als werknemer op je werk mee te maken kunt krijgen. Zo kan er gehandhaafd worden door de overheid (SZW) en zo wordt er een gelijk speelveld gecreëerd, want iedereen moet zich dan aan de protocollen houden in het belang van iedereen zijn gezondheid.

FNV MOOI hield in april een enquête onder zijn leden. Eén van de belangrijkste uitkomsten was dat zowel werknemers als zzp’ers weer open wilden, maar wel alleen als er goede (persoonlijke) bescherming zou zijn. Mede daarom heeft FNV MOOI uitgebreid gesproken met de deskundigen bij de FNV, maar ook met artsen, groothandels, toeleveranciers en met de ANKO, ANBOS, CNV Vakmensen en de nagelbranche. FNV MOOI heeft kritische vragen gesteld en adviezen gegeven voor de te maken protocollen uit die branches. Op 21 april heeft FNV MOOI groen licht gegeven op het Protocol Kappers, zodat dat protocol ter controle naar het ministerie van EZK gestuurd kon worden. Ook op het Protocol voor de Schoonheidsspecialist heeft FNV MOOI geadviseerd. Voor de nagelstylist heeft FNV MOOI een concept protocol gemaakt en die overgedragen aan de nagelbranche.

Op dit moment is nog geen één protocol al echt helemaal klaar. Vooral over de mondkapjes/maskers wordt nog gediscussieerd. Het wachten is op de mening van het adviesorgaan van de overheid (het OMT). Volgens onze informatie wordt hierover snel een uitkomst verwacht.

Inhoud protocollen en de volgorde van acties
Buiten een korte inleiding staan er bepalingen in de protocollen voor de zzp’ers/werkgevers en werknemers. Maar ook voor derden, zoals klanten, begeleiders en leveranciers. Verder staat er in de protocollen hoe je met producten en materialen om moet gaan.

Volgorde acties
1. Het Protocol Kapper en Protocol Schoonheidsspecialist zijn bijna klaar. Het Protocol voor de Nagelstylist is in de maak. Sommige vragen liggen nu bij de overheid ter beoordeling.
2. Na een reactie van de overheid moeten er wellicht nog zaken in de verschillende protocollen worden aangepast. Daarna kunnen de protocollen gepresenteerd worden aan de branche.
3. Na deze aanpassingen en het vrijgeven van de protocollen , moeten werkgevers en zzp’ers aanpassingen doorvoeren in het werk en de salons. Daar kan nog niet mee gestart worden, want niemand (geen werkgever, werknemer of zzp’er) kent de inhoud van de protocollen al. De inhoud is al snel een paar A4’tjes met veel regeldingetjes. Denk daarbij in eerste instantie aan de 1,5 meterregel tussen alle personen die zich in dezelfde ruimte bevinden, voldoende afstand tussen de stoelen, eventuele kuchschermen et cetera. De werkgever kan de werknemer vragen hem/haar te helpen bij het regelen van al deze maatregelen.
4. Er moeten persoonlijke beschermingsmaatregelen getroffen worden, als de overheid dit goedkeurt. Denk aan mondkapjes, spatbrillen, schorten, handschoenen enz. Ook moet duidelijk zijn hoe je hiermee omgaat.
5. Denk eveneens aan de informatie voor de klant. Ook de klant en anderen die in de salon zijn moeten zich aan regels houden. Dit moet dus vooraf gecommuniceerd worden, dit kan onder andere via de website en in de salon.
6. Jij kunt pas weer aan het werk zodra jij als zzp’er of zodra jouw werkgever alle punten in het protocol heeft doorlopen en heeft doorgevoerd op het werk of in de salon. Ook is het natuurlijk wachten op de overheid die zegt dat salons weer open mogen. Let op: behoor jij tot een risicogroep of ben jij zwanger, dan kunnen er voor jou extra maatregelen nodig zijn. Lees het protocol hierop na als het gereed is. Overleg ook met je arts, verloskundige en/of bedrijfsarts.
7. Tijdens jouw werkzaamheden volgen jij, je collega’s, de klanten en iedereen die aanwezig is in het bedrijf de punten op in het protocol, zodat iedereen zo veilig mogelijk kan werken. Klanten, leveranciers, begeleiders en anderen kunnen namelijk niet zomaar binnenlopen en daarmee de 1,5 meterregel verstoren. Maak afspraken met elkaar hoe je hiermee omgaat.
8. De maatregelen in de salon, zoals benoemd in het protocol, blijven van kracht zolang de Coronatijd duurt.

Corona-toeslag
In het protocol worden zaken genoemd om werkenden in de branche én hun klanten te beschermen tijdens Coronatijd. Veel van deze zaken kosten geld en komen ten laste van werkgevers en zzp’ers. Misschien heb je een spaarpotje waar je deze zaken van kunt betalen, maar waarschijnlijk is het verstandiger een tijdelijke Corona-toeslag door te berekenen aan de klant. Als jij dit uitlegt aan je klant, begrijpt hij/zij dit vast wel. Wanneer je aan elke klant één of een paar euro meer vraagt t.b.v. de persoonlijke bescherming, dus ook de bescherming van de klant, dan kan dat al snel oplopen tot een paar honderd euro per maand.

Vervolg
Als de protocollen definitief zijn informeren wij jullie verder en zullen wij onze leden helpen hoe zij de maatregelen kunnen invoeren.

  • Vraag
    aan FNV MOOI?

    • Bel 030 - 23 14 221
    • Stel je vraag per e-mail
  • Word lid
    van FNV MOOI

    • Hulp & advies
    • Kortingen op producten
    • Antwoorden op al je vragen
    Klik hier